Защо фибрите са толкова полезни?

17 януари 2024
Защо фибрите са толкова полезни?

Когато говорим за здравословно хранене, няма как да не споменем фибрите. Те са задължителна част от менюто на всеки, който иска да се храни балансирано. Но знаем ли всъщност какво представляват те, защо са полезни и как да си ги набавяме? В следващите редове ви споделяме повече по темата.

Основното, което трябва да знаем за фибрите е, че те се съдържат в растителните храни - зеленчуци, плодове, пълнозърнести, ядки, семена и варива. Диетичните фибри се разделят на два вида – неразтворими и разтворими, като те взаимно се допълват и са еднакво важни. Тяхната роля за организма е ключова – помагат за доброто храносмилане, а все повече проучвания показват и положителното им влияние върху риска от хронични заболявания. Най-просто казано – фибрите подхранват „добрите“ чревни бактерии, които са изключително важни за човешкия организъм. Много често, когато не се чувстваме добре здравословно и имаме външни симптоми, трябва да потърсим проблема именно в червата, или казано с други думи – да се погрижим за чревната флора. Когато осигурим качествена храна и сигурно местообитание на бактериите, те ни отвръщат с непрекъсната грижа за нашето тяло. Фибрите са незаменимият помощник за добра чревна флора, а нейното състояние показва как се чувстваме и изглеждаме не само отвътре, но и отвън. 

 

 

Помагат ли ни фибрите да отслабнем?

Краткият отговор е „Да“. Това съвсем не трябва да бъде единствената причина, поради която да обмислим включването им в диетата си, но пък и никак не е за подценяване. Всъщност приемът на някои видове диетични фибри може да ни накара да се чувстваме сити за по-дълго време, което от своя страна намалява апетита. Освен това те подпомагат храносмилането,  обмяната на вещества и пречистват организма. Доказано е, че разтворимите диетични фибри регулират нивата на кръвната захар, намаляват риска от сърдечни заболявания, високо кръвно налягане и затлъстяване.

 

 

Как да си набавяме достатъчно количество фибри?

Знаете ли, че според Световната здравна организация необходимото количество фибри за здрави хора между 18 и 60 години е минимум 25 г. на ден? Истината е, че повечето хора не достигат дори до този минимум и това води до редица здравословни проблеми. А някои от причините са нездравословния начин на живот, вредната храна и прекомерната консумация на месо. Защото, както уточнихме по-рано, фибрите се съдържат само в растителната храна. 

Можем да си ги набавим като включим в диетата си повече плодове и зеленчуци - най-добре е те да са сезонни и подбрани внимателно от надеждни производители. Имаме добри новини и за любителите на пастата - да, в нея има фибри, но разбира се по-добрият избор са продуктите от пълнозърнесто брашно. Други подходящи алтернативи са булгур, ечемик, киноа, царевица, ориз - чудесна добавка към една свежа салата или като гарнитура към друго основно ястие. Варивата като боб, леща, грах, нахут, както и ядките и семената също са добър избор. 

 

 

Още един лесен начин да включите повече от така полезните фибри в дневното си меню е като изберете от нашето голямо разнообразие от продукти, богати на фибри и подарите на тялото си здравословна и вкусна храна. 

Здравословен тост с авокадо, който можем да хапваме всеки ден. Ето една вкусна рецепта за тост и как да си приготвим в домашни условия.

прочети още

Решил си да си приготвиш пене със сметана? Какво ще кажеш за едно предложение за рецепта за пене със сметана, които нашите кулинари вече изпробваха и можеш да разчиташ на уникален вкус.

прочети още

Малки стъпки всеки ден Устойчивият начин на живот означава и по-здравословен такъв. Вместо да се фокусираме върху краткосрочни цели, е важно да предприемаме осъзнати действия всеки ден. И колкото и незначителни да ни се струват в началото, именно те носят голямата промяна. Ето и няколко предложения как да живеем по-устойчиво.

прочети още